Αστρονόμοι ανακάλυψαν «υπερ-αφράτο» πλανήτη

«Σαν μαλλί της γριάς» λόγω της εξαιρετικά χαμηλής πυκνότητάς του σε σχέση με το μέγεθός του

Δημοσίευση: 19 Μαϊ 2024 9:00

Οι αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν πλανήτη τόσο «αφράτο και ελαφρύ» σαν… μαλλί της γριάς, παρά το μέγεθός του, που είναι διπλάσιο του Δία – του μεγαλύτερου σε μάζα και διαστάσεις πλανήτη του Ηλιακού μας Συστήματος.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο WASP-193b είναι «βασικά υπερ-αφράτος» λόγω της εξαιρετικά χαμηλής πυκνότητάς του σε σχέση με το μέγεθός του.
Ο νέος αυτός πλανήτης, που βρίσκεται σε απόσταση 1.200 ετών φωτός από τη Γη, είναι διπλάσιος σε μέγεθος από τον Δία, αλλά επτά φορές μικρότερης μάζας, φαινόμενο που δημιουργεί μια εξαιρετικά χαμηλή πυκνότητα που μπορεί να συγκριθεί με το… μαλλί της γριάς, το γνωστό, αγαπημένο γλύκισμα των παιδιών.
«Ο WASP-193b είναι ο δεύτερος πλανήτης με τη μικρότερη πυκνότητα που έχει ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, μετά τον Kepler-51d, ο οποίος είναι πολύ μικρότερος», εξηγεί ο Χαλίντ Μπαρκάουι του ΜΙΤ και επικεφαλής συγγραφέας του άρθρου που δημοσιεύθηκε στο Nature Astronomy.
«Η εξαιρετικά χαμηλή πυκνότητά του τον καθιστά μια πραγματική ανωμαλία ανάμεσα σε περισσότερους από πέντε χιλιάδες εξωπλανήτες που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα», προσθέτει ο ίδιος για το ουράνιο σώμα, που πιστεύεται πως αποτελείται κυρίως από υδρογόνο και ήλιο.
«Ο πλανήτης είναι βασικά σούπερ αφράτος», γιατί αποτελείται κυρίως από ελαφρά αέρια αντί για στερεά, σημειώνει.
«Ο WASP-193b είναι ένα κοσμικό μυστήριο. Η επίλυση του μυστηρίου απαιτεί περισσότερη παρατήρηση και θεωρητική δουλειά, κυρίως για τη μέτρηση των ατμοσφαιρικών του ιδιοτήτων και την αντιπαραβολή αυτών με διάφορους θεωρητικούς μηχανισμούς που θα μπορούσαν ενδεχομένως να καταλήξουν σε ένα τέτοιο, ακραίο “φούσκωμα”» καταλήγει ο Μπαρκάουι.
Η ύπαρξη του εξωπλανήτη αυτού –σώματος που βρίσκεται πέραν του Ηλιακού μας Συστήματος– επιβεβαιώθηκε πέρυσι, αλλά χρειάστηκε επιπλέον χρόνος και δουλειά για να προσδιοριστεί η σύστασή του με βάση παρατηρήσεις από επίγεια τηλεσκόπια.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΕΣΠΑ